میکروتیک
فروش سرور اچ پی و فروش سرور S U P E R M I C R O و راه اندازی مرکز داده و مجازی سازی
سایت تخصصی راه اندازی سرور های مجازی ، کلاسترینگ و گرید
درباره سایت


مرکز فروش سرور های Supermicro و سرورهای HP
آخرین مطالب

 

میکروتیک
نوع شرکت Limited company
محدوده فعالیت روتر و وایرلس های شهری
بنیانگذاری ۱۹۹۵
موقعیت ریگا، لتونی
محصولات مسیریاب‌ها، فایروال
شمار کارکنان ۸۰
شعار Routing the world
وب‌گاه www.mikrotik.com

 

 

 

میکروتیک نام سیستم‌عامل مسیریابی است که با استفاده از هسته لینوکس ساخته شده است، میکروتیک هم قابلیت نصب بر روی رایانه‌های خانگی را دارد و همچنین به صورت بسته نرم‌افزاری-سخت‌افزاری ارائه شده است. میکروتیک در سال ۱۹۹۵ توسط دو دانشجوی دانشگاه ام‌ای‌تی آمریکا به وسیله نگارش سیستم‌عامل میکروتیک بنیان گذاشته شد . همزمان با شکل‌گیری استانداردهای ۱۱/۸۰۲ و توسعه سخت‌افزاری این سیستم‌عامل قابلیت بیسیم نیز به آن افزوده شد.

این دستگاه جزو مسیریاب‌های قوی ارائه شده و همرده مسیریاب‌های شرکت سیسکو می‌باشد و دارای قابلیت‌های منحصر به فرد می‌باشد. از قابلیت‌های میکروتیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مسیریابی (به انگلیسی: routing)‏
  2. دیوار آتش (به انگلیسی: firewall)‏
  3. بی سیم به (به انگلیسی: wireless)‏
  4. پروتکل پیکربندی پویای میزبان (به انگلیسی: Dhcp server)‏
  5. برگردان نشانی شبکه و میزبان نماینده (به انگلیسی: nat and proxy server)‏
  6. پشتیبانی از آی‌پی نسخه ۶ (به انگلیسی: IPv6 support)‏
  7. مدیریت کاربر (به انگلیسی: user managment)‏
  8. تعادل‌رسانی بارگذاری (به انگلیسی: load balancing)‏

صفحه مدارهای مسیریاب‌های میکروتیک به طور کلی به دوسته مسیریاب‌ها و بی سیم‌ها تقسیم می‌شوند البته دستکاه‌های بی سیم هم توانایی مسیر یابی را دارند اما عمده استفاده آنها در صنعت بی سیم می‌باشد.

 

RB1100 1U ، یک مسیریاب هسته با بازدهی بالا    

 

RBSXT یک قطعه نصب شونده در محل کاربر (CPE) که برای اتصال نقطه به نقطه استفاده می شود

 

 

محصول اصلی میکروتیک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس است که به عنوان MikroTik RouterOS شناخته می شود. با نصب بر روی سخت افزار اختصاصی همان شرکت (RouterBOARD) و یا بر روی رایانه های استاندارد مبتنی بر x86، سخت افزار را به یک مسیریاب شبکه تبدیل می کند و بسیاری از ویژگی های اضافه مختلف را به اجرا در می آورد؛ مانند دیواره آتش، خدمات دهنده و سرویس گیرنده شبکه خصوصی مجازی (VPN) ، شکل دهنده و ارتقا دهنده کیفیت خدمات پهنای باند. همچنین ویژگی نقطه دسترسی (Access Point) و دیگر ویژگی ها را در شبکه های بیسیم بازی می کند. به منظور ارتقای سطح عملکرد این سیستم عامل باید مجوز (لایسنس) هر ویژگی را دریافت کرد. برنامه کاربردی این شرکت برای سیستم عامل مایکروسافت ویندوز، Winbox نام دارد؛ که یک رابط گرافیکی کاربر برای پیکربندی مسیریاب و نظارت بر کارکرد آن فراهم می کند. درعین حال RouterOS امکان دسترسی را از طریق FTP، telnet، و SSH مهیا می کند. به علاوه، برای مدیریت و نظارت یک برنامه کاربردی رابط (API) جهت دسترسی مستقیم از طریق برنامه های کاربردی نیز وجود دارد

ویژگی ها

RouterOS از بسیاری برنامه های کاربردی که توسط ارائه دهندگان خدمات اینترنت استفاده شده می شود پشتیبانی می کند. به عنوان مثال OSPF، OSPF، و سوئیچینگ برچسب چندقرارداری (VPLS / MPLS). پشتیبانی محصول توسط میکروتیک از طریق انجمن و ویکی انجام می گیرد. بدین وسیله نمونه هایی از تنظیمات حرفه ای و کلی ارائه می شود. RouterOS از IPv4 و | پروتکل_اینترنت_نسخه_۴ (IPv4) را و همچنین پروتکل_اینترنت_نسخه_6 (از IPv6).

پشتیانی رابط های شبکه در این نرم افزار تقریبا شامل تمام رابط های شبکه (NIC) که هسته لینوکس 2.6.16 پشتیبانی می کند، بجز رابط بی سیم. که در این بین رابط های ساخت Atheros و PRISM مستثنی هستند.

مسیریاب‌های میکروتیک

مسیریاب‌های پر کاربردی که در حال حاضر تولید می‌شود عبارتند از:

  1. مسیریاب250G
  2. مسیریاب 750
  3. مسیریاب 750G
  4. مسیریاب 751U-2Hnd
  5. مسیریاب 450
  6. مسیریاب450G
  7. مسیریاب 1000:مسیریاب هزار به عنوان مسیریاب مرکزی(به انگلیسی: core Router)‏ برای شبکه‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  8. مسیریاب 1100:مسیریاب هزار و صد به عنوان مسیریاب مرکزی(به انگلیسی: core Router)‏ برای شبکه‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بی‌سیم‌های میکروتیک

بی سیم‌های میکروتیک عبارتند از :

  1. 411
  2. 411A
  3. 411R
  4. 411AR
  5. 411U
  6. 411AH
  7. 411UAHR
  8. 433
  9. 433AH
  10. 433UAH
  11. 493
  12. 493AH
  13. 493G
  14. 600A
  15. 800
  16. RB711-5Hn-M
  17. RB711-5Hn-U
  18. RB711A-5Hn-M
  19. RB800
  20. RB751U-2HnD

چیپ های تولید فرکانس میکروتیک

چیپ های تولید کننده فرکانس میکروتیک عبارتند از:

  1. R52
  2. R52H
  3. R52N
  4. R52HN
  5. R52NH
  6. R5H
  7. R2N
  8. R52NM

سیستم‌عامل میکروتیک

سیستم‌عامل میکروتیک در واقع همان هسته مرکزی دستگاه‌های میکروتیک اند و مشابه سیستم‌عامل در روترهای سیسکو عمل می‌کنند. در حال حاضر جدیدترین سیستم‌عاملی که توسط شرکت میکروتیک ارائه شده نسخه 5.22 می‌باشد که نسخه پایدار و قابل اطمینان این سیستم‌عامل است، البته نسخه آزمایشی ۲/۴ هم برای علاقه‌مندان ارائه شده‌است.

مجوز استفاده

میکروتیک برای کاهش هزینه‌ها از مجوزهای (به انگلیسی: lisence)‏ مختلفی در بکارگیری دستگاه‌ها استفاده کرده‌است آنچه امروز قابل ارائه است مجوزهای سطح سه، چهار، پنچ و شش است. هرگاه شما دستگاه میکروتیک را خریداری می‌کنید بر روی آن دستگاه شما مجوز استفاده با یکی از سطوح سه، چهار، پنچ و یا ۶ را دارید. هر مجوز امکان مدیریت کاربران بیشتری را در شبکه به شما می‌دهد. بالاترین سطح مجوز که سطح شش است به شما امکان مدیریت در تمامی امکانات و کاربران نامحدود را می‌دهد.

در ایران

میکروتیک در ایران دارای چندین نمایندگی توزیع محصولات می‌باشد که با توجه به تغییرات مشخصات این شرکت ها در وب سایت رسمی شرکت میکروتیک قابل مشاهده می باشد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 16
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 43
بازدید ماه : 741
بازدید کل : 40056
تعداد مطالب : 136
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1